Deltagerne i Sundhedsmagasinet

Freja, 23 år, sygeplejerskestuderende og bosat i København (Type A):

UPDATE: De seneste 6 måneder efter afslutningen af Sundhedsmagasinet har jeg tabt yderligere 7 kg så vægttabet nu er på imponerende 9,9 kg (fra 88,1 til 78,2 kg). Desuden er blodsukkeret faldet fra 5,5 mmol/l (på grænsen til at være prædiabetiker) til et helt normalt og sundt blodsukker på 5,0 mmol/l.

Jeg valgte at melde mig til projektet da jeg havde behov for et spark i røven!

   Før                                  Efter

Ved mit første møde med diætisten blev mit blodsukker målt til 5,4 hvilket betød at jeg skulle spise efter gruppe A, hvilket betød at jeg skulle spise mange kulhydrater, protein og sparer på fedtet. Denne måde at spise på, var ikke den store forandring i forhold til min tidligere livsstil, udover at der blev tilføjet MANGE flere kulhydrater til min kost, end jeg var vandt til. Hele min barndom og ungdom har jeg fået af vide at kulhydraterne var forbudte og det var dem der skulle spares på – og pludselig skulle jeg til at spise mange af dem. At tilføje så mange kulhydrater til min kost, har været en tilvænning og til start følte jeg at jeg spiste noget der var forbudt, men jo længere tid jeg har spist efter denne livsstil har jeg vænnet mig til at spise masser af kulhydrater, og jeg er vild med det. Jeg spiser masser af grov pasta, grov ris og grovboller, hvilket jeg førhen prøvede at sparer på eller fandt alternativer til. Nogle dage kan følelsen af, at kulhydraterne er ”ulovlige” stadig godt komme op i mig, men så kommer jeg i tanke om, at de i stedet er gode for mig og de er helt lovlige.

Jeg inddeler min tallerken, hvor halvdelen består af grønsager, eller salat, og ¼ af tallerken med kulhydrat, som kan bestå af ris, pasta, brød eller kartofler og den sidste ¼ del, fyldes med kød af en art. Det vigtigste for at jeg kan tabe mig med denne livsstil er, at jeg ikke spiser fedt og derfor sparer jeg på fedtet når jeg steger mit kød eller finder alternativer, så som at bage kyllingen i ovnen, frem for at stege det på panden.

Udover at jeg har sat fokus på maden, er jeg også begyndt at træne i mit lokale træningscenter. Dette er ikke nødvendigt når man spiser efter denne livsstil, men jeg har erfaret at træning gør mig glad og giver mig energi, i en travl hverdag som studerende. Efter projektets første 6 uger viste vægten at jeg havde tabt 3 kg, men en scanning viste, at jeg havde tabt 4 kg ren fedt og taget 1 kg muskler på. Grundet min træning opbygger jeg altså muskelmasse, hvilket kan gøre det svært for mig, at vide hvad jeg nøjagtigt har tabt af fedt. Derfor bruger jeg 1 gang om ugen et målebånd, hvilket giver mig stor motivation til at fortsætte med at tabe mig.

Jeg startede på projektet d. 8. november og indtil i dag (18. juni 2018) har jeg tabt 9,9 kg, hvor der er forsvundet flest cm om baller og talje – hvilket har resultatet i, at jeg igen kan passe min vinterjakke og en del af mine bukser.

Det vigtigste for mig igennem dette forkøb har været, at jeg ikke ville begrænses og intet må være forbudt. Hvis jeg har lyst til slik i weekenden eller der jeg er inviteret til et arrangement hvor der indgår alkohol, deltager jeg i dette. Men jeg gør det med måde og har stor fokus på, at det ikke skal tage overhånd. Når jeg ved at jeg skal give den gas med de usunde ting, skruer jeg op for motionen på dagen, så jeg med god samvittighed, kan nyde det usunde. Dagen efter er det op på hesten igen og fortsætte. Men for mig er det vigtigt at INTET er forbudt, ellers bliver livet hurtigt surt.

Se hele programmet – DR1 sundhedsmagasinet fra 13.2.2018

 

Camilla Rasmussen (På grænsen mellem Type B og C):

UPDATE: De seneste 6 måneder efter afslutningen af Sundhedsmagasinet har Camilla tabt yderligere 4,7 kg så vægttabet nu er på imponerende 11,5 kg (fra 90,7 til 79,2 kg).

Camillas blodsukker som ved begyndelsen lå på 6,6 mmol/l henviste hende til at spise efter type B om end den lå på grænsen til også at passe til type C. Efter at have følt meget sult de første par uger og samtidigt kun tabt 0,4 kg, blev hun rykket på en Type C kost. Herefter begyndte det at give resultater og hun nåede at tabe i alt 6,8 kg på de 6 uger hun blev fulgt af sundhedsmagasinet. Se Camillas lidt specielle forløb i sundhedsmagasinet.

Se hele programmet – DR1 sundhedsmagasinet fra 13.2.2018

 

Tanja, 35 år (Type A):

UPDATE: De seneste 6 måneder efter afslutningen af Sundhedsmagasinet har Tanja formået at holde vægten således at hun har tabt ialt 8,5 kg (fra 100,9 til 92,4 kg) og samtidig normaliseret hendes blodsukker yderligere (fra 5,2 til 4,9 mmol/l).

Jeg har i mange år oplevet elevatorvægt i forbindelse med talrige slankekure og har de seneste år haft en vægt på mellem 92 og 105 kg. Uanset hvad jeg har forsøgt mig med har jeg ikke kunne komme under de 92 kg!

På 6 uger tabte jeg 8.5 kg uden at føle sult og uden følelsen af at skulle opgive en masse.

Jeg er blodsukkertype A, og jeg skulle derfor følge anvisninger i opskrifterne svarende til blodsukkertype A. Kendetegnene for blodsukkertype A er at jeg skal skrue ned for fedtet og til gengæld sætte kulhydraterne op. Det med at spise flere kulhydrater var virkelig noget jeg skulle arbejde med. Mange af de der har prøvet slankekure kan nok følge mig her – vi er et kulhydratforskrækket land!

Mit mål er ikke længere at jeg skal have en forudbestemt vægt i sidste ende. Mit mål er at jeg kan fortsætte med denne livsstil, da det giver mening, energi og større overskud at få denne type mad der passer til min blodsukkertype.

Så alt i alt en fantastisk ny livstil med bedre livskvalitet til følge. Hvis nogle genkender forløbet med elevatorvægt og mislykkede slankekure, kan jeg varmt anbefale at I prøver denne personligt målrettede livsstilsændring.

Se hele programmet – DR1 sundhedsmagasinet fra 13.2.2018

 

Anonym (Type C):

UPDATE: De seneste 6 måneder efter afslutningen af Sundhedsmagasinet har hun tabt yderligere 3,6 kg så vægttabet nu er på i alt 6 kg (fra 90,7 til 84,7 kg). Herudover viste hendes seneste blodsukkermåling at hun er gået fra 7,6 mmol/l til imponerende 5,0 mmol/l. Hun er altså gået fra at have diabetes blodsukker til helt normalt faste blodsukker ved at spise efter Type C!

Hun tabte 2,4 kg på de 6 uger hun blev fulgt af sundhedsmagasinet og hendes blodsukker havde en faldende tendens.

Se hele programmet – DR1 sundhedsmagasinet fra 13.2.2018

 

Anna (Type B):

Status: Efter at have levet efter mine ‘nyopdagede’ principper med begrænset fedt, masser af fuldkorn, fiber og de gode kulhydrater i lidt over 2 måneder, er min vægt gået 14 kg ned og jeg oplever ingen sukkertrang, overspisning eller sult. Jeg vil anbefale ALLE at stoppe op og kigge i deres blodsukkers retning og tilpasse sig derefter. Jeg er kæmpe fan og har fundet en ny og umådelig meget bedre livsstil i dette!

”Dit blodsukker er let forhøjet. Det betyder, at du egentlig er i risikogruppe for at udvikle type 2 diabetes…” Ordene kommer fra den diætist, som har inviteret mig til en samtale i forbindelse med et forsøg på Instituttet for Idræt og Ernæring, som de laver i samarbejde med Sundhedsmagasinet på DR1. Prediabetes alligevel. Jeg har i (lad mig være ærlig) ALT for lang tid levet af hurtige kulhydrater og nemme løsninger i forhold til mine måltider. Jeg har spist uregelmæssigt og typisk først, når jeg var så sulten, at chokoladecroissanten virkede som en god ide og der er de sidste 2 år røget små 20 kg ekstra på(!!) Så ‘diagnosen’ burde måske ikke komme helt bag på mig – og så alligevel. Står det så galt til?

”Men jeg har godt nyt til dig” siger diætisten ”du kan spise dig til et blodsukker der ligger i normalområdet og samtidig tabe dig”

What is not to like?

Jeg bliver målt og vejet og ender ud med at høre til i den kategori der ligger på grænsen mellem at være overvægtig og fed. FED! Av den sved. Igen har diætisten opmuntring i stemmen, da hun præsenterer mig, for den forskning der ligger til grund for forsøget. Mit fasteblodsukker, som er det der tages udgangspunkt i, påviser med sit forhøjede tal, at jeg bliver placeret i den gruppe der hedder ‘ type B’ og der er hjælp og vejledning at hente i den kogebog som Christian Bitz har lavet i samarbejde med Arne Astrup, som er førende forsker på området. Jeg bliver grundigt vejledt i kostsammensætningen. ”Mere af dette, meget mere af dette og begrænset eller slet ikke noget af dette…”

Specifikt for min ‘type B’ betyder det, at jeg skal skrue op for fuldkorn, fiber, protein og MASSER af gode kulhydrater (helst dem med lavt glykæmisk index), hvilket ikke påvirker mit blodsukker nævneværdigt og dermed afhjælper stabiliteten i dette (læs: ingen cravings og/eller madorgier) Nuvel!

Godt klædt på og rustet med madplan og kogebog går jeg fra instituttet med ny motivation for et sundere og mere stabilt blodsukker – og forhåbentligt en nedadgående kropsfylde og vægt.

Min første, store ændring i mine madvaner er, at jeg begynder at spise morgenmad (som ellers primært har bestået af kaffe – i rigelige mængder). Jeg spiser skyr, chiafrø, grovvalsede havregryn, mandler og pærer og det smager FANTASTISK og er til stadighed fast indslag hver morgen. Det gør, at jeg får energi og en let mæthedsfornemmelse helt indtil frokost.

Næste ændring består i nytænkning i forhold til de klassiske rugbrødsmadder/sandwich som ellers hidtil har været klassikeren (hvis jeg overhovedet spiste frokost). Jeg bliver rigtig glad for spidskål og edermamebønner, som jeg kombinerer med avocado, grønne bønner, peberfrugt osv. Hertil enten kylling, laks, tun eller æg for mere protein. Jeg laver gerne en stor portion og opbevarer lufttæt – på den måde gør jeg det nemt for mig selv og har salat til flere måltider. Diætisten har sagt, at jeg sagtens kan tage nogle mellemmåltider, men jeg oplever ikke sult og har faktisk ikke haft brug for at benytte mig af dem. Aftensmaden består ligeledes af proteiner og masser af kulhydrater i form af blomkål, broccoli, rødbeder, gulerødder osv. Som placeret i ‘B-gruppen’ har jeg ikke godt af for meget fedt, så min sovs/dressing er som oftest lavet af græsk yoghurt eller skyr med en masse krydderier og krydderurter. Det smager virkelig godt og giver rigtig god mæthedsfornemmelse – på en let og behagelig måde.

Jeg bliver ret hurtigt hooked på mine nye madvaner og oplever at det slet ikke er svært (eller besværligt) at gøre noget godt og sundt for sig selv og sit blodsukker. Det hjælper bestemt også på motivationen, at vægten går støt nedad og at jeg oplever et større velvære.

Status pt: Efter at have levet efter mine ‘nyopdagede’ principper med begrænset fedt, masser af fuldkorn, fiber og de gode kulhydrater i lidt over 2 måneder, er min vægt gået 14 kg ned og jeg oplever ingen sukkertrang, overspisning eller sult.

Jeg vil anbefale ALLE at stoppe op og kigge i deres blodsukkers retning og tilpasse sig derefter. Jeg er kæmpe fan og har fundet en ny og umådelig meget bedre livsstil i dette!

Stort TAK herfra!

Se hele programmet – DR1 sundhedsmagasinet fra 13.2.2018

 

Tenna Klinck (Type C):

“Udover vægttabet har det bedste været, at mit blodsukker er fuldstændigt normaliseret. Maden er virkelig lækker, sukkertrangen forsvinder fuldstændigt efter få dage, det er gavnligt for helbredet og det virker i forhold til vægttab, så ingen grund til ikke at spise på denne måde”

 

Jeg fik diagnosen type 2 diabetes d. 28. oktober 2016. Præcis 3 dage efter min 36 års fødselsdag. Jeg havde tidligere haft graviditetsdiabetes under min tredje og sidste graviditet, og jeg havde stadigvæk blodsukkerapperatet som jeg fik dengang. Jeg havde målt mit blodsukker løbende og vidste godt, at det lå alt for højt. Min mor, far og søster har også type 2 diabetes og min eks-mand har type 1 diabetes, så jeg har haft diabetes tæt inde på livet længe og kender en del til det. Jeg vidste egentlig godt, at jeg jo nok havde diabetes, men jeg havde håbet, at alle de symptomer jeg havde, alligevel ikke var noget.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så var det måske forståeligt nok, at jeg udviklede diabetes. Jeg vejede 108,6 kg. da jeg fik diagnosen, men havde efter en længere stress-sygemelding været helt oppe på 122,9 kg fordelt på kun 164 cm. Jeg spiste før diagnosen meget sukkerholdigt og fedtholdigt mad i perioder og bevægede mig slet ikke nok.

Sammen med diagnosen fik jeg udleveret 4 metformin-piller og en recept på flere. Den dag tog jeg en beslutning om, at jeg ville gøre alt for at undgå, at skulle være på medicin, eller i hvert fald udskyde det så længe som muligt, samt at gøre hvad jeg kunne for ikke at udvikle nogle af de følgevirkninger, der er en stor risiko for at få, når man har haft diabetes i en årrække. Jeg havde tidligere prøvet at spise efter LCHF-principperne. Altså spist Low Carb High Fat, hvor man undgår alle kulhydrater, men til gengæld spiser masser af grøntsager, proteiner og sundt fedt. Selvom LCHF går stik imod de officielle kostråd hvor selv diabetikere skal spise en masse kulhydrater, vidste jeg, at LCHF i modsætning til en kulhydratrig kost, kan holde mit blodsukker nede på et niveau, der svarer til en ikke-diabetikers blodsukker. Så efter den første og eneste metformin-pille besluttede jeg at spise på den måde og tabte mig meget stille og roligt ned til ca. 97 kg.

Da jeg så, at Instituttet for idræt og Ernæring søgte efter ikke-medicinerede diabetikere som skulle være med i vægttabsforsøg i samarbejde med Sundhedsmagasinet, valgte jeg at melde mig. Jeg har altid haft en stor interesse for kost og ernæring og har som skrevet tidligere et stort ønske om at holde alle diabetes-følgevirkninger på afstand. Jo mere viden jeg har om hvilken kost, der er god for diabetikere, jo bedre kan jeg passe på mig selv og min krop. Jo mere oplyst jeg er, desto bedre kan jeg træffe nogle sunde valg på baggrund af videnskab og forskerresultater. Desuden ville jeg gerne tabe mig yderligere, både af sundhedsmæssige årsager, men selvfølgelig også af kosmetiske grunde.

Da jeg har diabetes og forhøjet faste-blodsukker hører jeg til C-gruppen hvilket betyder, at jeg skal spise en kost, der minder meget om LCHF med få kulhydrater, men til gengæld masser af grøntsager, fiber, proteiner og sundt fedt fra eksempelvis olivenolie, rapsolie, fede fisk, nødder, avokado osv. Det har på intet tidspunkt været svært eller hårdt at spise på denne måde. Jeg får fantastisk lækker velsmagende mad, som mætter i mange timer. Ofte har jeg kunne nøjes med 2 måltider om dagen, simpelthen fordi jeg har været så behagelig mæt. Mæthedsfølelsen er også anderledes end når jeg spiser traditionel kulhydratrig mad. Jeg er mæt på en meget rar måde og vil beskrive det som at have en manglende følelse af sult i stedet for at være propmæt, som jeg er på en kulhydratrig kost.

Jeg tabte mig 4,8 kilo på de ca. 5 uger vægttabsprojektet varede, men kropsscaningen viste, at jeg havde smidt 5,4 kilo rent fedt. Det skyldes. at jeg udover at spise efter C-principperne, også har fået overskud til at træne. Det er ikke en nødvendighed at træne når man spiser på denne måde, men det giver mig ekstra energi og jeg vil gerne stramme kroppen så meget op, som det er muligt uden operative indgreb. Jeg har igennem hele forløbet målt mig løbende med målebånd og der er røget ca. 40 cm., så selvom jeg ikke har tabt mig lige så meget som nogle af de andre i projektet, har jeg tabt mig så meget, at jeg nu er gået 1-2 str. ned i tøjstørrelse.

Udover vægttabet har det bedste været, at mit blodsukker er fuldstændigt normaliseret og jeg ligger nu blodsukkermæssigt i samme kategori som A-gruppen. Jeg ved dog af erfaring, at jeg stadig hører til i C-gruppen kostmæssigt. Hvis jeg starter med at spise som en A’er går der kun få dage, så er mit faste blodsukker alt forhøjet igen. Så jeg fortsætter med at spise som en C’er. Jeg kan kun anbefale andre diabetikere at spise på denne måde. Maden er virkelig lækker, sukkertrangen forsvinder fuldstændigt efter få dage, det er gavnligt for helbredet og det virker i forhold til vægttab, så ingen grund til ikke at spise på denne måde.

Se hele programmet – DR1 sundhedsmagasinet fra 13.2.2018