Den personlige julemad

Et af samfundets store sundhedsmæssige problemer

Overvægt og fedme er i dag et af samfundets store sundhedsmæssige problemer, men skal der skæres ned på fedt eller kulhydrat for at tabe sig og holde vægten? Det har forskerne skændtes om i årtier.

Vores nyeste forskning fra 2017 viser at en simpel faste blodsukkermåling samt en bestemt tarmbakterie ratio, målt før behandlingen påbegyndes, begge kan pege dig i retningen af den kostsammensætning, der virker bedst for den enkelte person. Det kalder vi personlig ernæring.

Eksempel på hvordan fiber i kosten har stor betydning for vægten henover 26 uger blandt personer med let forhøjet glukose (prædiabetikere), hvorimod det ingen betydning har for personer med normal glukose (og høj insulin). Resultaterne er fra det danske SHOPUS studie.

Forskningen fortalt gennem ”Den personlige julemad”

Selvom vi snakker personlig ernæring er det nok tvivlsomt om julemaden nogensinde bliver kåret som den optimale kostsammensætning for grupper i befolkningen. Til gengæld giver vores forskning svar på, hvordan tallerkensammensætningen bør være juleaften for forskellige grupper i befolkningen.

Har du et helt normalt glukose-niveau i blodet skal du fokusere på at skære fedtkanten fra flæskestegen eller vælge kalkun frem for and. Lige omvendt skal du forholde dig som diabetiker – her skal du nyde den fede, proteinrige juleand eller flæskesteg og skære ned på de kulhydratrige brunede kartofler.

Har du et blodsukker midt imellem (også kaldet prædiabetikere) skal du som grafen viser indføre en fiberrig salat til din julemiddag. Men måske skal vi bare nyde julemaden og gemme denne viden til januar – velbekomme.

Læs mere